Tavoitteeni Kainuun hyvinvointialueelle

 

Taustaksi näkemyksilleni

Olen peruskainuulaisena ja pitkän aluekehittäjän työuran tehneenä nähnyt Kainuun sote-palvelujen useat kehitysvaiheet erityisesti v. 2005 alkaneesta Kainuun hallintomallin kokeilusta sen epäonnekkaaseen päättymiseen. Kainuun kokeilu on siis ollut lähes 20 vuotta aikaansa edellä ja se oli arviointien mukaan hyvin tuloksellinen. Kainuu päätyi kuitenkin kokeilun jälkeen kuntavetoiseen mallin, joka osoittautui talouden ja toiminnan hallinnan kannalta kokeilumalila huonommaksi. Sipilän hallituksen monialaisen maakunnan valmistelussa Kainuu sain uuden mahdollisuuden. Tuossa vaiheessa olin Kainuun uuden mallin valmistelun ytimessä ns. väliaikaisen hallintoelimen puheenjohtajana. Laaja työryhmäkoneisto palkattuine valmistelijoineen teki ansiokasta työtä ja Kainuu oli valmis toteutukseen. Hallitukselta loppui aika (kova oli jarrutus), mutta seuraavan hallituksen ohjelman myötä nykyinen hyvinvointialuemalli sai alkunsa. Tässä mallissa on hyvää maakuntapohjaisuus ja rahoitus- ja hallintomalli, jotka perustuslakiin perustuen valmistavat alueille itsehallinnollisen päätösvallan (eli siksi aluevaltuustot ja niiden vaalit) sekä tarveperusteisen rahoitusmallin. 



Kaikki puolueet ja ehdokkaat eivät ole olleet eivät näytä olevan vieläkään maakuntapohjaisen sote-ratkaisun kannattajia ja siihen sitoutuneita. Siksi ylivoimaisesti tärkein vaalikysymys Kainuulle tämä: 

1.      Hyvinvointialueen päätösvallan ja palvelujen säilyminen Kainuussa

Maakuntapohjainen itsehallinto on Kainuulle paras mahdollinen sote- ja pelastuspalvelujen toimintamalli. Kainuu oli siis tämän mallin edellä kävijä jo vuodesta 2005. Valitettavasti hva-malliin eivät kaikki tahot ja puolueet ole sitoutuneet. Hyvinvointialueet tarvitsevat nyt valtakunnallista työrauhaa.

Kainuun hva:n toiminnan kustannustehokas kehittäminen ja vahva edunvalvonta takaavat kainuulaisille tulevaisuudessakin tarpeenmukaiset palvelut. Palvelut tulee koko maassa järjestää yhdenvertaisesti ja tavoite on oltava sairastavuuserojen supistaminen. Valtion tulee rahoittaa palvelujen tuottamista todellisiin tarpeisiin perustuen.

En hyväksy hyvinvointialueiden kyseenalaistamista ja näivettämistä. Hyvinvointialueet tarvitsevat - kuten asiantuntijaraportti ehdottaa - työrauhaa taloutensa vakiinnuttamiseen ilman hätäratkaisuja. Leikkauslinjalla on mahdoton päästä ennakoivaan sosiaali- ja terveydenhuoltoon, joka olisi pitkässä juoksussa paras toimintamalli. #edunvalvonta #maakuntamalli #tarveperusteisuus tärkeitä!




Kainuu ei voi jäädä "tuleen makaamaan!" Edunvalvonnalla keskeinen tavoite on turvata Kainuun keskussairaalatasoiset palvelu ja synnytyssairaalan pysyvästi sekä todellisen päätösvallan toteutuminen hyvinvointialueilla. Pitkien etäisyyksien ja yhdenvertaisuuden toteutumiselle ei muuta vaihtoehtoa ole. Jos toisin päätettäisiin, kainuulaiset jäävät eriarvoiseen asemaan. Mutta on tehtävä kaikki mahdollinen myös oman päätösvallan puitteissa. Siksi esitän, että meidän tavoite tulee olla saada: 

2. Kainuu takaisin soten edelläkävijäksi

Sote-palvelujen järjestämisessä keskiössä on riittävän osaavan työvoiman, lääkärit ja hoitajat, varmistaminen sekä työn tuottavuuden parantaminen. Ikääntyvän väestön lisääntyvät palvelutarpeet ja erittäin pienet työikään tulevat ikäluokat ovat ongelma, joka ratkeaa vain työ- ja opiskeluperäistä maahanmuuttoa lisäämällä, ottamalla käyttöön innovatiivisia ratkaisuja sekä tehostamalla prosesseja. Liian suuri osa lääkäreiden ja muiden asiantuntijoiden työajasta kuluu asioiden kirjaamiseen ja silti järjestelmät eivät tehokkaasti palvele tiedon kulkua ja sujuvien palveluketjujen toimintaa.

Omalääkäri- ja omahoitajamallia, monituottajuutta ja tekoaälyn käyttöä tulee hyödyntää. Palvelujen tulee olla alueellisesti riittävän hyvin saavutettavia ja potilaiden kuljetuskustannukset tulee minimoida. Pelastus- ja ensihoidon toiminnan tiivis yhteys ja toimivuus laajalla maakunnan alueella on tärkeää. Jokaisella ikäihmisellä on oikeus hyvään hoitoon lähellä kotia. Omaishoidon jatkuva lisääminen ei ole kestävä eikä inhimillinen ratkaisu.

#saavuttavuus #hoitoonpääsy #hoitoketjut kuntoon!

Sairastavuuden ennalta ehkäiseminen on parasta sote-toimintaa. Tämä tosiasia on todettu toistuvasti eri asiantuntijaraporteissa. Se oli myös Kainuun hallintokokeilun sote-tavoitteiden ydin, koska ennustettua palvelutarvetta ei muulla tavoin vähentää, vaan joudutaan kasvavaan kustannuskierteeseen. Näin valitettavasti on jo käynyt ja nykyisen hallituksen säästötoimet vievät pahimmillaan kehitystä juuri väärään suuntaan, alueilla joudutaan tekemään lyhytnäköisiä ratkaisuja. 



Liike on lääke, ja siksi minun kolmas kehitystavoitteeni on: 

3.      Liikunnallinen elämäntapa ja terveyden edistäminen

Sairastavuuden ennalta ehkäiseminen on parasta sote-toimintaa. Tiedot lasten, nuorten ja nuorten työikäisten fyysisen kunnon heikkenemisestä ja psyykkisen ongelmien kasvusta ovat erittäin vaarallinen kehityssuunta samalla, kun väestömme rakenne vanhenee. Liikkumattomuus aiheuttaa lisää terveyshaittoja ja niiden hoidon kustannuksia. Kainuussa tulee toteuttaa yhteistä Liikkumisohjelmaa hva:n, kuntien, oppilaitosten, yirtysten ja organisaatioiden yhteistyönä.

  Koulutyöhön tulee lisätä liikuntaa ja hyödyntää koulujen tiloja tehokkaasti liikunnan tarpeisiin myös ilta- ja viikonloppuaikoina. Kainuulla on erinomaisten edellytykset tehdä luonnosta, luontoliikunnasta ja tapahtumista vetovoimatekijä asukkaille ja matkailijoille. Mielestäni on käsittämätöntä, että valtakunnan päätöksenteossa alkoholi-, tupakka- ja huumausainepolitiikkaa viedään väärään suuntaan.

Viestini on #kohtikunnonaikoja   #liikuntaehdokas #lupaanliikunkainuussa



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Riemuylioppilas Pentti Malisen puhe sankarihaudoilla 31.5.2025

   H yvät kuulijat, uudet ylioppilaat, opettajat ja riemuylioppilaat, Olemme paikalla, joka todistaa Kuhmon ja Kainuun erityistä asemaa raja...