Kunnan ja hyvinvointialueen rooli turvallisuuden edistäjänä

 

Turvallisuuspoliittinen keskustelu 26.3.2025 Kajaanissa

Reserviläisliiton ja Kajaanin Reserviläiset ry:n 70 vuotisen toiminnan juhlavuoteen liittyen järjestetään kunta- ja aluevaaleihin liittyvään turvallisuuspoliittiseen keskustelu 26.3.2025 Kajaanissa. Teemana on "Kunnan ja hyvinvointialueen rooli turvallisuuden edistäjänä".

Olen tilaisuuden vaalipaneelissa Keskustan edustajana. Seuraavassa kerron omaa näkemystäni asiasta. Keskiössä on Kainuun alueellinen varautuminen ja riskiarviot, joita tehdään laajassa yhteistyössä ja jossa kunnilla, hyvinvointialueella ml pelastuslaitos sekä Kainuun liitolla on keskeinen rooli ”kovan turvallisuuden” toimijoiden ohella.


Oma taustaani

Olen sotilasarvoltani luutnantti. Suoritin varusmiespalveluksen Kajaanin Hoikankankaalla ml aliupseerikoulun. Reserviupseerikoulun (kurssi 151) suoritin Haminassa 1976.

Maanpuolustuskursseja olen käynyt Oulun läänihallituksen 2002 järjestäessä ja Pohjois-Suomen Avin Ukkohallassa järjestämän kurssin. Viimeksi mainittu kurssi oli kohdennettu erityisesti Kainuun kuntien ja muiden toimijoiden osallistujille. Olen saanut Kainuun Prikaatilta, Kainuun Rajavartiostolta ja Kainuun Pelastuslaitokselta viralliset huomionosoitukset yhteistyöstämme.

Kokonaisturvallisuuden ja varautumisen alaan pääsin kunnolla perehtymään Sipilän hallituskaudelle toteutetun maakunta-sote-uudistuksen valmistelun yhteydessä väliaikaisen hallintoelimen puheenjohtajana. Tuossa valmistelukokonaisuudessa syntyi suunnitelma Kainuun oman valmiusfoorumin perustamiseksi ns. kovan turvallisuuden toimijoiden, Kainuun soten ja pelastuslaitoksen, Kainuun liiton, kuntien sekä keskeisten elinkeinoelämän ja kolmannen sektorin toimijoiden kesken. Foorumi perustettiin, vaikka em. uudistus ei toteutunut. Toimin foorumin puheenjohtajana 2019-2023.

Kainuun valmiusfoorumin opetuksia

Käytännön sysäyksen kainuulaisten yhteistyölle varautumisen suunnittelussa ja toteutuksessa antoi taannoinen tykkylumionglema. Sen onnistunut hoitaminen vaati rohkeaa johtamista (koordinointi ja tilannekuva), monien eri toimijoiden yhteistoimintaa aina kylätasolta alkaen. Kainuulainen toiminta sai runsaasti huomiota ja arvostusta.

Valmiusfoorumin ensisijaisena tavoitteena on muodostaa alueen yhteinen näkemys siitä, siitä miten alueen varautumista kokonaisuutena pitää kehittää. Toisena tavoitteena on saavuttaa yhteinen ymmärrys alueen eri toimijoiden valmiudesta. Olennaista on, että kaikki maakunnan toimijat kykenevät suoriutumaan normaaliolojen häiriötilanteista ja mahdollisesta poikkeusolotilanteesta sekä turvaamaan kaikissa oloissa palvelutuotantonsa.

Oman valmiusfoorumin tehtäväksi asetettiin erityisesti tukea kuntatoimijoiden varautumissuunnittelua ja siihen liittyvien viranhaltijoiden koulutusta. Laadittiin monivuotinen koulutussuunnitelma ml em. maanpuolustuskurssi maakunnallisen riskiarvioinnin pohjalta.

Valmiustyöryhmän jäsenet työskentelevät sisäisen turvallisuuden portaali TUOVI:ssa. Siellä on myös kaikille kansalaisille avoin sivusto ja paljon hyödyllisiä aineistoja sisäisestä turvallisuudesta.

Koronakriisin aikana oli poikkeustilavaihe, jonka aikana Kainuun valmiusfoorumi toimi myös poikkihallinnollisena operatiivisena toimijana. Tiiviimmillään tilannekuvakokouksia pidettiin kainuulaisten kesken 2 viikon välein. Kainuun tilannekuvasta tiivis raportti välittyi vastaavan Pohjois-Suomen Valmiustoimikunnan kokouksiin. Poikkeustilan jälkeen johtovastuu koronatilanteen seurannasta ja toimenpiteiden valmistelusta oli Kainuun sotella.

Valtionjohdon Nato-kannan julkistaminen Venäjän aloittaman hyökkäyssodan jälkeen ja geopoliittisen tilanteen muutos nostivat vuoden 2022 keväällä keskusteluun yhteiskunnallisiin kriiseihin ja uhkakuviin varautumisen. Kainuun valmiusfoorumi jatkaa nyt toimintaansa alkuperäisen tarkoituksen mukaisesti. Vuonna 2023 valmistui uusi valtakunnallinen riskiarvio ja Kainuussa tehtiin sitä vastaava oman riskikartoitus pelastuslaitoksen johdolla kuntien ja valmiusfoorumissa edustettujen tahojen kesken.

Uudet ja tulevat haasteet

Vaikka sotilaallista uhkaa Suomella ei nyt juuri ole ja itärajakin on suljettu, hybdivaikuttamisen monet muodot ovat kasvava uhka ja jo olemassa olevaa todellisuutta. Kyberhyökkäyksiin ja tietomurtoihin varautumiseen on viime vuosina varauduttu yleisin harjoituksin. Sähkö- ja tietoverkkojen haavoittuvuudet ja suuri riippuvuus niistä on tunnistettu ja ovat osa paikallistakin varautumista.

Globaalin tilanteen viimeisimmät muutokset ovat entisestään korostaneet laajamittaisen varautumisen tärkeyttä jopa Euroopan tasolla. EU-maiden riippuvuus, ei vain Venäjän energiasta, vaan myös Kiinasta, joka hallitseen uskomattoman suuren osan Euroopassa käytettävien kriittisten ja strategisten mineraalien tuotannosta. Tähän EU on vastannut omavaraisuutta korostavalla politiikalla, josta esimerkkinä on tiettyjen kaivosten mm. Terrafamen nostaminen erityisasemaan. 

Kolme pointtia - yhteenvetoa turvallisuuspoliittisesta keskustelusta

Reserviläisliiton ja Kajaanin Reserviläiset ry:n järjestämän vaalikeskustelun puheenjohtaja Kari Kinnunen pyysi meiltä osallistujilta loppupuheenvuoron kiteyttämään kolmeen kohtaan. Kokoan tässä hieman laajemmin avattuna omat pääviestini.

1. Kokonaisturvallisuus. Turvallisuuspoliittinen keskustelu liikkuu blogin alussa näkyvällä yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen alueella. Keskustelumme kohdistui erityisesti Kainuun ja kuntiemme varautumiseen. Pointtini on se, että kaikki paikallista ja alueellista varautumista koskevat kehitysideat (ampuradoista väestön suojiin ja nuorten liikunnasta pelastustoimen vakansseihin) on syytä tuoda kuntien ja Kainuun valmiusfoorumin tietoon. Eli niihin pöytiin, joissa laadimme alueellemme turvallisuus- ja varautumissuunnitelmia.

2. Yhteistyö. Yhteistyössä Kainuu on kokoaan suurempi, on minun perusviesti. Yhteistyötä tarvitaan varautumisessa yksilö- ja perhetasolta, kuntien ja maakunnan tasolle. Yhteistyön on siis oltava kunta-, puolue- ja hallinnonalarajat ylittävää. Sellaiseen juuri Kainuun valmiusfoorumi on peräänkuuluttanut.

3. Liikunnallinen elämäntapa. Liikunnallisuus on oikeastaan osa terveyden ja hyvinvoinnin ylläpitämistä yksitasolla ja samalla sairastavuuden ennaltaehkäisyä. Sillä on erityisen myönteisiä vaikutuksia mm. soten kustannusten hillintään, kriisinkestävyyteen ja kaikkien toimintakykyyn ikään katsomatta. Turvallisuuteen se liittyy myös varusmiesten ja pelastustoimen osalta.

Kainuu pärjää turvallisuustilanteiden muutoksessa - kuten aina - parhaiten tiiviillä keskinäisellä yhteistyöllä!

Pentti Malinen

--- 

Linkkejä:

https://kainuunliitto.fi/yhteistyo/kainuun-valmiusfoorumi/

https://kainuunliitto.fi/assets/uploads/2020/09/valmiusfoorumi_toimintasuunnitelma_20191108_valmis.pdf (ensimmäinen toimintasuunnitelma)

https://yle.fi/a/3-10809816

https://yle.fi/a/3-11295234

https://www.kainuunsanomat.fi/artikkeli/valmiuspaallikko-ihmettelisin-jos-kainuussa-ei-tulevaisuudessa-havaittaisi-jonkinlaisia-hybridiva

https://www.sttinfo.fi/tiedote/69964151/pohjois-suomen-valmiustoimikunta-kavi-lapi-suunnitelman-alkaneelle-vuodelle?publisherId=69818103

https://www.sttinfo.fi/tiedote/69971617/alueelliset-riskiarviot-on-julkaistu-kainuussa-ja-pohjois-pohjanmaalla?publisherId=69818103

https://www.facebook.com/kainuunliitto/posts/maakuntajohtaja-riikka-pirkkalainen-tapasi-maavoimien-komentaja-pasi-v%C3%A4lim%C3%A4en-ja/928279916141844/



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Riemuylioppilas Pentti Malisen puhe sankarihaudoilla 31.5.2025

   H yvät kuulijat, uudet ylioppilaat, opettajat ja riemuylioppilaat, Olemme paikalla, joka todistaa Kuhmon ja Kainuun erityistä asemaa raja...