Iso kuva / Kainuun hva:n tulevaisuus

Isossa kuvassa nimesin hyvinvointialueiden kehittämisen avainsanoiksi nämä:

- päätösvalta

- edelläkävijyys ja

- (kansan)terveys

Seuraavassa avaan näiden taustaa tarkemmin.


Kokemuksiani sote-palveluista ja niiden järjestämisestä

Tunnen Kainuun hyvinvointialueen toimintaa monesta kulmasta: palvelujen käyttäjänä, lähiomaisten kokemukset läheltä nähneenä sekä Kainuun sote-organisaation kehitysvaiheita seuranneena.

Kainuun hallintokokeilu 2005-2012: Vuonna 2004 olin hakijana silloin alkamassa olleen Kainuun hallintokokeilun johtoon, olin Kainuun maakunta -kuntayhtymässä töissä noin 4 vuoden ajan.j Pm Sipilän hallituskaudella toimin maakunta-sote-uudistuksen Kainuun väliaikaisen toimielimen puheenjohtajana lähes 3 vuotta. Tuon vaiheen aikana valmisteltiin Kainuuseen perustettu Kainuun valmiusfoorumi, jonka vetäjänä sain toimia vv. 2019-2023.

Lisäksi minulla on monipuolisesti kokemusta myös yksityisten terveyspalvelujen tuottajista. Kainuun liitto hankki kilpailutuksella työterveyshuollon kajaanilaiselta lääkäriyritykseltä, joka myöhemmin päätyi osaksi terveysjättifirmaa. Itse olen käyttänyt urheilu- ja muiden vakuutusten turvin monia yksityisiä palveluja. Olennaista minun kokemuksissa on näiden palvelujen tietty joustavuus, mutta ongelmana heikko integraatio julkisiin palvelun tuottajiin. Palveluketjut eivät ole saumattomia ja tiedon keruu on päällekkäistä ja informaatiota hukkuu. Yksityinen palvelusektori on myös viime vuosina keskittynyt nopeasti ja ns. valinnanvapaus ei toimi ainakaan kaikkialla.

Nykyisen hyvinvointialueen toimintamalli on hyvin lähellä 2005 - 2012 Kainuussa toteutettua ja arviointitutkimusten (Tampereen yliopisto) mukaan onnistunutta sote-integraatiota. Mielestäni Kainuun pitää nostaa kunnianhimon tasoa ja palata palvelujen kehittämisen kärkeen!


Hyvinvointialueille työrauhaa kehittämiseen

Niin omien kokemusteni kuin asiantuntijaorganisaatioiden suositusten perusteella pidän välttämättömänä, että hv-alueiden toiminnan kehittämiseen ja talouden tasapainottamiseen tarvitaan työrauhaa. Pahinta mitä voidaan tehdä (ja nyt hallitus on tekemässä) pakottaa alueet paniikkiratkaisuihin. Nopeat leikkaukset vain pahentavat tulevaa hoito- ja palvelutarvetta eli on sanalla sanoen lyhytnäköisiä!

Valitettavasti nykyhallitus on leikkausten lisäksi tehnyt rahoituskohdennuksia, jotka eivät kehitä palvelukokonaisuutta parempaan suuntaan. Asiantuntijoiden perustellut kannanotot on usein sivuutettu ratkaisuissa esim. Kela-korvausten valinnanvapauskokeilu, jota Kilpailu- ja kuluttajavirasto lausunnossa vastusti. Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi sairausvakuutuslain väliaikaisesta muuttamisesta (Kela-korvausten valinnanvapauskokeilu) - Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Ykköskysymys on puolueiden kanta maakuntapohjaisen hyvinvointialuerakenteen tarkoituksenmukaisuuteen. Asialla ei pitäisi politikoida. Uuttamaata lukuun ottamatta hyvinvointialueet muodostuvat kuntien ja alueiden oman tahdon mukaisella rakenteella. Alueiden itsehallintoa tulee hallituksenkin kunnioittaa ja vahvistaa. Kokoomuksen ja Perussuomalaisten suunnalta valitettavasti pidetään yllä ajatusta alueiden vähentämisestä. Kainuulle se olisi myrkkyä.


Kainuun erityispiirteet huomioon - ei keskittämiselle

Kainuun väestö on maan keskimääräistä ikääntyneempää ja sairastavuus on korkea (ikävakioitunakin). Meille on tärkeää, että hyvinvointialueiden rahoitus on tarveperusteista - ja tarve määritellään oikeilla kriteereillä. Ilman edunvalvontaa ei tämäkään toteudu, sillä suurilla alueilla on halua painottaa väestön määrä rahan jaon perusteena. Itsestään selvää pitäisi olla, että Kainuu ja muut alueet, joissa sisäiset etäisyydet ovat pitkät ja myös lähimmät yliopistolliset sairaalat kaukana, palveluverkon ylläpitäminen on kansanterveydellisesti ja yhdenvertaisuuden näkökulmasta tärkeää. Itäisen Suomen raja-alueiden turvallisuuden ja huoltovarmuuden näkökulmaa ei myöskään ole syytä unohtaa.

Keskittämistrendiä vastaan joudumme ilmeisesti jatkuvasti taistelemaan. Viimeisin surullinen esimerkki on ELY-keskusten muuttaminen elinvoimakeskuksiksi, jossa yhteydessä päätösvalta siirtyy Kajaanista Ouluun. Samoin ympäristölupa-asioissa Pohjois-Suomen Avin ja Kainuun ELY:n päätösvalta siirtyy Tampereelle. Kainuulaisten poliitikkojen toivoisin olevan huomattavasti kriittisempiä myös omiin puolueisiinsa, kun on kyse Kainuun hyvinvointialueen toimintaedellytysten turvaamisesta. Toki parempi vaihtoehto on vaihtaa keskelle!

Pentti Malinen




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Riemuylioppilas Pentti Malisen puhe sankarihaudoilla 31.5.2025

   H yvät kuulijat, uudet ylioppilaat, opettajat ja riemuylioppilaat, Olemme paikalla, joka todistaa Kuhmon ja Kainuun erityistä asemaa raja...