Kasvua tukevaa elinvoimapolitiikkaa Kajaaniin!

 

Vaalikampanjan avaustilaisuudessa keskustelun ytimeen nousi Kajaanin kaupungin elinvoimapolitiikka. Käytän tätä termiä kokoamaan yhteen perinteisen elinkeino- ja yrityspolitiikan sekä laajemman joukon toimenpiteitä, joilla paikkakunnan veto- ja pitovoimaa vahvistetaan. Minulla on 3 yleistavoitetta kaupunkimme elinvoimapolitiikalle: 1) Maakuntakeskus koko Kainuun veturiksi; 2) Kajaanin veto- ja pitovoima kuntoon ja 3) Kasvua edistävä kunta- ja elinkeinopolitiikka.

Mitä tavoitteeni tarkoittavat?

Ensimmäiseen tavoitteeseen liittyy ajatus, että Kainuu voi olla kokoaan suurempi, kun kaikki sen kunnat, yritykset ja organisaatiot toimivat yhteistyössä. Yhteistyön rakentaminen on ollut minun yksi päätehtäväni maakuntajohtajakaudella. Tiedän, että edelleen on parannettavaa. Kajaanin osalta se tarkoittaa myös muun maakunnan kehittämisen huomioon ottamista. Kajaani toimii kokoajana alueen työllisyyspalveluissa, mutta elinkeinojen kehittäminen on kuntakohtaista. Kajaanilla on myös vahva rooli alueen ammatillisen ja korkeakoulutuksen järjestäjänä sekä maakunnan saavutettavuuden kehittämisessä.

Veto- ja pitovoiman osalta Kajaanilla on viime vuosilta hyviä toimenpiteitä. Mutta olen – ja moni muukin on – sitä mieltä, että Kajaanin kaupungin toimenpiteet kaavoitus- ja asuntopolitiikka ei ole proaktiivista, vaan pikemminkin hidasta ja varovaista. Tähän liittyy vahva ”vastustamisen perinne”, jollaista ei esim. naapurikunnassa Sotkamossa esiinny. Kajaanissa pitää ottaa jalka pois jarrulta, jotta liikkeelle lähdössä olevista palvelinkeskusinvestoinneista saadaan paras hyöty alueelle.

Kajaaniin on tulossa datakeskusinvestointeja ihan kiitettävästi. Niiden rakennusvaihe tulee pyrkiä urakoiden osalta hyödyntämään mahdollisimman hyvin. Toiminnan käynnistysvaiheessa tulee olla aktiivinen, jotta mahdollisimman monta työpaikkaa sijoittuu Kajaaniin ja niiden työntekijät asettuvat tänne asumaan. Nyt kaikki saumat synnyttää riittävän kookas ja vetovoimainen osaamiskeskittymä, joka tuo myös klusteria tukevia yrityksiä alueelle.

Myös muiden toimialojen investointeja tulee hakea. Erityisesti mieleeni tulee matkailu. Sillä toimialalla Kajaani on ”päästänyt” Sotkamon ottamaan veturin paikan, joka sille toki luontaisesti kuuluu. Mutta todella vähäinen panostus omaa matkailuvetovoimaan näkyy nyt ravintola-alan ongelmissa ja markkinaehtoisen lentoliikenteen puuttumisena (vrt. Kuusamo). Matkailu olisi myös konkreettinen toimi naistyöpaikkojen lisäämiseen alueelle.

Katsaus kuntavaalikoneiden kysymyksiin!

Kävin läpi eri vaalikoneisiin antamani kuntapolitiikkaa koskevat kysymykset ja vastaukseni täydentääkseni edellä olevaa. On todettava, että vaalikonekysymysten laatijat eivät jostain syystä tunnista kuntien aktiivista elinvoimapolitiikkaa varsinkaan kasvun, työpaikkojen ja kehittämisen näkökulmasta. Kysymykset, jotka lähinnä liittyivät elinvoimaan painotuivat kaavoitukseen, ranta-asumiseen, lähiluontoon ja lentoliikenteen tukemiseen. Läpikäyvänä kysymysten sisällössä oli ympäristönäkökulma. Seuraavassa on kooste näistä teemoista ja vastaukseni perusteluista.

1.      Työpaikat vs. ympäristö

YLE:n vaalikoneväittämä, josta olen SAMAA mieltä: ”Kuntaani pitää houkutella lisää teollisuuden työpaikkoja, vaikka siitä olisi haittaa ympäristölle.”

Ei ole teollisuutta tai yleensä ihmistoimintaa, jolla ei olisi vaikutuksia luontoon. Ympäristöluvissa määritellään päästö- ja muut rajoitukset niin, että merkittävää haittaa ympäristölle ei tapahdu. Tämä kun muistetaan, teollisuuden investointien houkuttelu on tärkeää juuri työpaikkojen ja kunnan verotulojen sekä aluekehityksen näkökulmasta.

2.      Kaavoitus

KS:n vaalikoneväittämä, josta olen ERI mieltä: ”Kaavoitusprosessi on Kajaanissa nopea ja toimiva.”

Kaavoitusprosessit osana kansanvaltaista päätöksentekoa pyrkii olemaan hidasta. Kajaanin asukkaan näkökulmasta en myöskään voi pitää Kajaanin kaavoitusta erityisen nopeana ja toimivana. Monet esimerkit puhuvat toista kuten Kajaanin nykyisen uimahallin sijoittaminen, korkeiden kerrostalojen sijoittaminen joen rantaan ja Linnansillan korvaaminen uudella yhteydellä (kaatui). Eikä kaavoituksen tehtävää ole tehnyt yhtään helpommaksi runsaat valitukset ja niiden käsittelyn pitkittyminen eri oikeusasteissa. Jotta Kajaanin kehitys vetovoimaisena keskuksena saisi vauhtia, kaavoituksen toimivuuteen tulee kiinnittää huomiota.

YLE:n vaalikoneväittämä, josta olen jokseenkin SAMAA mieltä:” Kaupungin on tarjottava uuden teknologian yrityksille kaavoitukseen ohituskaista.”

Tässä riittää toimia EU:n ja kansallisten linjausten ja säädösten pohjalta. Ohituskaista ei tarkoita kaavoitus- ja ympäristökriteerien ohittamista, vaan niiden huomioon ottamista nopeutetussa prosessissa. Juuri luvitusprosessien pituus on koettu kilpailukykyongelmaksi.

YLE:n vaalikoneväittämä, josta olen jokseenkin SAMAA mieltä:” Kunnan on asetettava rakentaminen lähiluonnon säilyttämisen edelle.”

Tämä liian kategorinen kysymys. Rakentamisen ohjauksessa on aina vertailtava vaihtoehtoja ja sovitettava yhteen eri intressejä, jotta saadaan paras mahdollinen tulos. Joko-tai-ratkaisut ovat kokonaisedun kannalta useimmiten huonoja.

MTV:n vaalikoneen vastaavan kysymyksen perustelu: Kaavoitus on alueiden käytön yhteensovittavaa suunnittelua. Siinä lähtökohtaisesti on pyrittävä maksimoimaan monien eri tavoitteiden ja intressien vaatimuksia. Lähiluonnon suojelu on erittäin tärkeä kriteeri kuntakaavoituksessa erityisesti, kun se nähdään virkistys- ja liikuntamahdollisuuksien lisääjänä.

3.      Asumisen ohjaus

KS:n vaalikoneväittämä, josta olen SAMAA mieltä:” Kajaanissa on kaavoitettava tontteja vakituiseen asumiseen myös vesistöjen äärelle”.

Pysyvän asutuksen sijoittamista vesistöjen rannalle ei tule sulkea pois, kun halutaan tehdä Kajaanista vetovoimainen asuinpaikka. Kannattaa verrata tilanne esim. Kuopioon, jonka Saaristokaupunki -alueesta on tullut erittäin suosittu.

YLE:n vaalikoneen vastaavan kysymyksen perustelu: Vesistön rantojen alueet ovat vetovoimaisia, mutta toisaalta niitä on rajallisesti saatavissa. Kajaaninkin tapauksessa näkisin edullisemmaksi sallia pysyvään asutukseen liittyvää rakentamista rannoille kuin pelkkien loma-asuntojen rakentamista.

4.      Lentoliikenteen tukeminen

YLE:n vaalikoneväittämä, josta olen ERI mieltä: ”Kaupungin on osallistuttava tuetun lentoliikenteen kustannuksiin.”

Markkinapuutetilanteissa (ei taloudellisesti kannattavia yhteyksiä) on EU:n säädösten mukaisesti mahdollista toteuttaa ostopalveluliikennettä. Tämä rahoitusvelvollisuus kuuluu kokonaan valtiolle, koska kyse on koko maan saavutettavuudesta, huoltovarmuudesta ja turvallisuudesta sekä yritysten sijoittumis- ja toimintamahdollisuuksista kansainvälisillä markkinoilla. Kajaanin lentoasemalle on mahdollista saada markkinaehtoinen liikenne käyntiin (sehän riippuu vain Finnairin päätöksestä!). Markkinaehtoiseen liikenteeseen pääsyä tulee kaupungin tukea edunvalvonta kehittämis-, - ja matkailumarkkinointihankkeita osarahoittamalla.

KS:n vaalikoneväittämä, josta olen SAMAA mieltä: ”Kajaanin pitää osallistua rahallisesti lentoliikenteen tukemiseen.”

Olen samaa mieltä, kun tarkoitetaan lentoliikenteen epäsuoraa tukemista mm. matkailumarkkinoinnin ja matkaketjujen keinoin.  Tavoite tulee olla päästä irti ostopalveluliikenteestä markkinaehtoiseen liikenteeseen. Se taas vaatii lentoliikenteen matkustajamäärien kasvua, mitä ei ole mahdollista saavuttaa ilman vahvaa kv. matkailua (vrt. Lappi). Vastustan kuntien osallistumista ostopalveluliikenteen kustannuksiin.

5.      Kaupungin metsäsuunnittelu

KS:n vaalikoneväittämä, josta olen SAMAAI mieltä:” Kaupungin omistamien taajamien lähimetsät tulee nähdä ensisijaisesti virkistysalueina eikä talousmetsänä.”

Kajaanissa on hyvät lähivirkistysalueet, jotka ovat (pääosin) kaupungin omistamia talousmetsiä. On tärkeää ymmärtää, että talousmetsien suunnittelussa voidaan ja tulee yhteensovittaa talous-, virkistys-, ilmasto- ja monimuotoisuustavoitteita. On luonnollista,että taajaman lähialueilla tavoitteena korostuu monitoimimetsä, jossa virkistyskäyttö on ensisijainen.

YLE:n vaalikoneväittämä, josta olen ERI mieltä:Kuntani tulisi välttää avohakkuita omistamillaan metsäalueilla.”

Ensisijaista on hoitaa kaupungin omistamia metsiä metsäasiantuntijoiden (TAPIO, metsäkeskus) suositusten mukaan. Niiden ohjeita on koko ajan ajantasaistettu uuden tutkimustiedon pohjalta. Kansalaismielipiteitä tulee kuulla kaupungin lähimetsien hoidon osalta (virkistystarpeet).

YLE:n vaalikoneväittämä, josta olen jokseenkin SAMAA mieltä: ”Kuntien tulisi mieluummin harjoittaa aktiivista metsätaloutta omistamissaan metsissä kuin suojella niitä.”

Ensisijaista on hoitaa kunnan omistamia metsiä metsäasiantuntijoiden (TAPIO, metsäkeskus) suositusten mukaan. Niiden ohjeita on koko ajan ajantasaistettu uuden tutkimustiedon pohjalta. Monikäyttömetsien suunnittelussa sovitetaan yhteen eri käyttötarkoitukset.

Loppukommenttina ehdotus

Kaavoitusmonopolin ansiosta kaupungilla on tehokas keino ohjata elinvoimapolitiikkaa ohjaamalla toimintojen sijoittamista. Aktiivisessa elinvoimapolitiikassa tätä tulee käyttää kehitystä mahdollistavana keinona. Mahdolliset ristiriitaisetkin intressit on mahdollisimman pitkälle sovitettava yhteen välttää ”toisensa poissulkevia” ratkaisuja. Mielestäni Kajaanin kaavoitus- ja alueiden käytön ohjausta varten tulisi laatia laaja kartoitus ja intressivertailu tavoitteena saada vapautettua kehittämispotentiaali – ja hyödyntää mahdollisimman hyvin avautumassa olevat mahdollisuudet.

Pentti Malinen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Riemuylioppilas Pentti Malisen puhe sankarihaudoilla 31.5.2025

   H yvät kuulijat, uudet ylioppilaat, opettajat ja riemuylioppilaat, Olemme paikalla, joka todistaa Kuhmon ja Kainuun erityistä asemaa raja...